نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
9780
-
الف
+

شباهت های عجیب و باور نکردنی بازیگران ایرانی و خارجی ؛ از مهران مدیری تا آلفرد هیچکاک

یک هنرمند با کلاژ کردن عکس‌ چهره‌های معروف غربی و ایرانی تصاویری به یادماندنی را خلق کرده است.

یک هنرمند خلاق با کلاژ کردن عکس‌ها و تصاویر مختلف، چهره‌های معروف غربی را با سینماگران ایرانی ترکیب کرده و به نتایج جالبی رسیده است.

به گزارش آی فیلم2، همیشه شباهت‌های خرد و کلانی میان هنرمندان، خصوصا بازیگران ایرانی و هالیوودی مورد کنکاش مخاطبان و طرفداران ایشان بوده است. از گذشته تا به اکنون که یک هنرمند خلاق پیدا شده و با کلاژ کردن و ترکیب عکس‌ها و تصاویر مختلف، چهره‌های معروف غربی را با سینماگران ایرانی ترکیب کرده و نتیجه جالبی برهم زده است.

هرچند که این تکنیک کلاژ سابقه‌ای طولانی در هنر مدرن دارد و حتی در پوستر بعضی از آثار سینمایی مانند «نیمه ماه مارچ» از تصویر «جورج کلونی» و «رایان گاسلینگ» استفاده شده است، اما کماکان تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده است.

در ادامه گزارش ، نگاهی انداخته‌ایم به چند کلاژ از چهره‌های سینمایی غربی و ایرانی : 

«کیت هرینگتون» - «حامد بهداد» 

- «کریستوفر کتسبی هَرینگتون»، زاده ۲۶ دسامبر ۱۹۸۶ یک هنرپیشه اهل بریتانیا است. او در اکتون از مربوطات لندن به دنیا آمد.

او از سال ۲۰۱۱ و با بازی در کرکتر جان اسنو در سریال «بازی تاج و تخت» به شهرت فراوانی دست پیدا کرد. 

- «حامد صابری بهداد» زاده ۲۶ عقرب ۱۳۵۲ هجری خورشیدی در مشهد هنرپیشه سینما، تیاتر، و تلویزیون است.

وی برای نخستین بار با فلم «آخر بازی» به سینمای ایران معرفی شد و با همان فلم، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر کرکتر اول مرد از جشنواره فلم فجر شد.
 

«فریدا کالو» - «نیکی کریمی»

- «ماگدالنا کارمن فریدا کالو ی کالدرون د ریورا»‏  ۶ جنوری ۱۹۰۷ میلادی در کویوآکان مکزیکوسیتی متولد و در ۱۳ جنوری ۱۹۵۴ میلادی در همان شهر ار دنیا رفت. 

فریدا نقاش مکزیکی و یکی از زنان نامدار تاریخ هنر معاصر است. او به‌ ویژه به‌ خاطر خود نگاره‌های هنرمندانه‌ اش، مشهور است.

- «نیکی کریمی» زاده ۱۹ عقرب ۱۳۵۰ هجری خورشیدی در تهران ، یکی از بازیگران و کارگردانان مطرح ایرانی است.

کریمی با کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی یکی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی بوده‌است. 

«آلفرد هیچکاک» - «بهمن فرمان آرا»

- «سر آلفرد جوزف هیچکاک» در سال ۱۸۹۹ میلادی متولد و در سال ۱۹۸۰ از دنیا رفت. کارگردانی بریتانیایی که فعالیت عمده‌اش در ایالات متحده امریکا بوده‌است.

هیچکاک بیشتر در زمینه فلم‌های معمایی و دلهره‌آور فعالیت داشت. هیچکاک طی شش دهه، در ساخت بیش از پنجاه فلم شرکت داشت و تا به امروز به عنوان یکی از سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین کارگردان های سینمای جهان شناخته می‌شود.

- «بهمن فرمان‌آرا» زاده ۱۳۲۰ هجری خورشیدی در اصفهان، تهیه‌کننده، کارگردان، فلمنامه‌نویس، نویسنده و هنرپیشه ایرانی است.

وی در کارنامه کاری خود، موفق به دریافت چندین جایزه سیمرغ بلورین شده‌ است.

«واکین فینیکس» - «فرهاد مهراد»

 - «واکین رافائل باتوم» زاده ۲۸ اکتبر ۱۹۷۴ در شهر سن خوزه ، پورتوریکو است. فینیکس بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان موزیک ویدئو، فعال اجتماعی و موزیسین امریکایی است.

او تا کنون سه بار موفق به کسب نامزدی اسکار شده است. برای بازی در فلم «گلادیاتور» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین هنرپیشه کرکتر مکمل مرد و همچنین کاندیدای بفتای بهترین بازیگر مکمل مرد، کاندیدای اسکار و بفتای بهترین بازیگر کرکتر اول مرد برای فلم «سر به راه باش» و همچنین نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین هنرپیشه کرکتر اصلی در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار به خاطر بازی در فلم «استاد» شده است .

- «فرهاد مهراد» متولد ۲۹ جدی ۱۳۲۲ هجری خورشیدی در تهران می باشد و در تاریخ ۹ سنبله ۱۳۸۱ هجری خورشیدی در شهر پاریس درگذشت.

وی از خوانندگان صاحب نام راک ایرانی بود که نخستین آلبوم راک اند رول انگلیسی ایران را منتشر کرد.

آنچه که او را از دیگر خوانندگان هم نسلش متمایز می‌کند، خواندن ترانه‌های اجتماعی است که در آثار موسیقی او متبلور شده‌است. این عنصر در مضامین تمامی ترانه‌های او کاملاً به چشم می‌خورد.

همچنین او را به عنوان یکی از اولین خوانندگان سیاسی ایران نیز می‌شناسند. وی در اوایل دهه ۱۳۵۰ ترانه‌هایی با مضامین سیاسی، انتقادی می‌خواند و در زمستان ۱۳۵۷ ترانه انقلابی «وحدت» را اجرا کرد.

«آنتونی کویین» - «عزت الله انتظامی»

- «آنتونیو رودولفو اوکزاکا کوئین» زاده ۲۱ اپریل ۱۹۱۵ بود که در تاریخ ۳ جون ۲۰۰۱ میلادی از دنیا رفت. آنتونی کویین هنرپیشه، نویسنده و نقاش مکزیکی امریکایی بود.

کویین یکی از بازیگران نامدار هالیوود بود و در سال ۱۹۷۶ میلادی زمانی که ۶۰ سال سن داشت کرکتر حضرت حمزه (ع) کاکای پیامبر اسلام را در فلم رسالت یا همان «محمد رسول الله» بازی کرد و دو سال بعد در کرکتر عُمَر مختار در« عمر مختار: شیر صحرا» ۱۹۷۸ ظاهر شد. او با ۶۰ سال تجربه و بازی در ۳۱۲ فلم، رکورد بازیگری را شکست. 

- «عزت‌الله انتظامی» در تاریخ ۳۱ جوزای ۱۳۰۳ در تهران چشم به جهان گشود و در ۲۶ اسد سال 1397 در تهران درگذشت. 

وی بازیگر و کارگردان تیاتر، سینما و تلویزیون، مشهور به «آقای بازیگر» سینمای ایران بود. او نخستین بازیگر ایرانی بود که از یک جشنواره بین‌المللی جایزه گرفت.

انتظامی در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران انتخاب شد.

«جرج کلونی» - «مهران مدیری»

- «جرج تیموتی کلونی» زاده ۶ می ۱۹۶۱ میلادی در ایالت کنتاکی، بازیگر، فلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان امریکایی برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب است.

جرج کلونی در سال ۲۰۰۵ برای فلم «سیریانا» جایزه اسکار بهترین بازیگر کرکتر مکمل مرد را دریافت کرد.

- «مهران مدیری» زاده ۱۸ حمل ۱۳۴۶ در تهران کارگردان، هنرپیشه، خواننده، گرداننده، طراح شوتینگ و لباس، مجری طرح، صداپیشه و تهیه‌کننده ایرانی است.

از جمله مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها کارگردان و بازیگر بوده می‌توان سریال‌های «ساعت خوش»، «پاورچین»، «جنگ ۷۷»،« نقطه‌چین» و «شب‌های برره» را که از آی فیلم2 نشر شده ، نام برد.

«پیتر دینکلیج» - «رشید اصلانی»

- «پیتر هایدن دینکلیج»  زاده ۱۱ جون ۱۹۶۹ میلادی بازیگر سینما و تلویزیون امریکاست. در سال ۲۰۱۱ او برای بازی در سریال «بازی تخت و تاج» موفق به دریافت جایزه امی و گلدن گلوب شد.

وی همچنین بار دیگر در سال ۲۰۱۵ میلادی برای بازی در سریال «بازی تاج و تخت» موفق به دریافت جایزه امی شد.

- «رشید اصلانی» زاده ۱۳۱۰ هجری خورشیدی در تاریخ  ۲۹ اسد ۱۳۸۱ از دنیا رفت. وی بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران بود.

نخستین فلمش «خواب‌های طلایی» معزالدین فکری در سال ۱۳۳۰ بود. او همچنین در فلم‌های تبلیغاتی زیادی بازی کرد، اما فعالیتش در تلویزیون بسیار محدود بود و سریال «سمندون» که در حال حاضر مخاطبان آی فیلم2 شاهد نشر آن از این تلویزیون هستند، باعث شد مدتی نامش بر سر زبان‌ها باشد. 

«ژان لوک گدار» - «عباس کیارستمی»

- «ژان لوک گـُدار» زاده ۳ دسامبر ۱۹۳۰ میلادی در پاریس، کارگردان، فلمنامه‌نویس و منتقد سینمایی فرانسوی-سوییسی است. او یکی از پیشگامان جنبش سینمایی موج نو فرانسه بود.

«عباس کیارستمی» متولد ۱ سرطان ۱۳۱۹ در تهران در تاریخ ۱۴ سرطان ۱۳۹۵ هجری خورشیدی در شهر پاریس درگذشت و  پیکر او ۲۰ سرطان ۱۳۹۵ در لواسان از مربوطات تهران به خاک سپرده شد. 

وی فلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین نویسنده و نقاش بود.

او فلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید و آثار وی با استقبال فراوان نقادان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده‌است.

«آنجلینا جولی» - «الناز شاکردوست»

- «آنجلینا جولی»  زادهٔ ۴ جون ۱۹۷۵ میلادی هنرپیشه، کارگردان، نویسنده و خیّر اهل ایالات متحده امریکا است.

او توانسته چهار بار جایزه گلدن گلوب، دو بار جایزه اتحادیه بازیگران سینما و یک بار جایزه اسکار را دریافت کند.

- «الناز شاکردوست» زاده ۷ سرطان ۱۳۶۳ در تهران بازیگر و طراح صحنه و لباس سینما، تلویزیون و تیاتر ایرانی است.

او بازیگری را با تیاتر آغاز کرد. در سن نوزده سالگی، با بازی در فلم «گل یخ»، به کارگردانی «کیومرث پوراحمد»، پا به عرصه سینما گذاشت و ظرف کمتر از یک سال در ۴ فلم سینمایی نقش آفرینی کرد.

وی همچنان در سی و هفتمین جشنواره فلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر کرکتر اول زن را برای فلم «شبی که ماه کامل شد» دریافت کرد.

«مالکوم مک داول» - «نوید محمدزاده»

«مالکوم جان تیلور» متولد ۱۳ جون ۱۹۴۳ میلادی بازیگر انگلیسی است که بیشتر به خاطر ایفای کرکترهای جنجالی و گاه بدذاتی که بازی کرده شهرت دارد و اکنون بیش از ۴ دهه است که فعالیت می‌کند.

او بخاطر بازی در فلم‌هایی جنجالی مانند «اگر...» ، «ای مرد خوش شانس»، «کالیگولا» و البته «پرتقال کوکی» شناخته می‌شود که برای آن نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب برای نقش الکس دلارج شد.

«نوید محمدزاده» زاده ۱۷ حمل ۱۳۶۵ ، بازیگر سینما و تیاتر ایرانی است.

نقش‌آفرینی وی در فلم «عصبانی نیستم» موجب تحسین بسیاری از منتقدین گردید، تا جایی که بسیاری محمدزاده را شایسته دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر کرکتر اول مرد در سی‌ودومین دوره جشنواره فلم فجر می‌دانستند. 

وی دو بار پیاپی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر کرکتر مکمل مرد جشنواره فلم فجر و همچنین تندیس بهترین بازیگر مرد جشن حافظ گردیده‌ است.

ف ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر